Nasze drogie drogi - Dobrego zarządcę miasta poznamy po tym, jak szybko przez nie przejedziemy

Magdalena Kozioł
Wojciech Murdzek, prezydent Świdnicy. Fot. Dariusz Gdesz
Wojciech Murdzek, prezydent Świdnicy. Fot. Dariusz Gdesz
Udostępnij:
Świdnica ma się czym pochwalić. Buduje, remontuje i pozyskuje pieniądze na inwestycje drogowe. Bolesławiec też, ale postawił raczej na poprawę wizerunku, zwłaszcza swojego Rynku Kiedy Świdnica zdobyła 15,7 mln ...

Świdnica ma się czym pochwalić. Buduje, remontuje i pozyskuje pieniądze na inwestycje drogowe. Bolesławiec też, ale postawił raczej na poprawę wizerunku, zwłaszcza swojego Rynku

Kiedy Świdnica zdobyła 15,7 mln zł z funduszy unijnych, w tym 13,6 mln ze Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na drogi, okazało się, że to jeden z najlepszych wyników w regionie. – Plasuje nas to na drugiej pozycji na Dolnym Śląsku. Po Wrocławiu – cieszy się Wojciech Murdzek, prezydent Świdnicy i wskazuje, że z tej puli sfinansowano przebudowę ul. Towarowej za 5,8 mln zł, z czego 4,2 mln pochodzi ze ZPORR, potem modernizację ul. Kazimierza Wielkiego za 8,8 mln zł (z czego blisko 6 mln zł ze wspomnianego funduszu). Koszt całkowity inwestycji sięga 5,3 mln. 3,2 mln zł pochodzi ze ZPORR.

Wolne dobrego początki
Jeszcze do 2003 r. w Bolesławcu inwestycje drogowe szły bardzo mozolnie. Mieszkańcy ul. Tunelowej i Wiaduktowej przez osiem lat walczyli o nową nawierzchnię i dobry dojazd do swoich posesji. Zawsze słyszeli, że nie ma na to pieniędzy.
Po wejściu do Unii można się było o nie postarać. Problem w tym, że tempo pozyskiwania środków nie było porywające.
Dopiero w sierpniu 2005 r. swój wygląd zmieniły ulice Leśna i 10 Marca, a także ulica Górne Młyny.
– Teraz jest szansa na remont kolejnych – mówi Piotr Roman prezydent Bolesławca. Planowane inwestycje są o tyle ciekawe, że robione „przy okazji”.

Rynek na granicie
Miasto buduje bowiem oczyszczalnię ścieków, a wraz z nią wyremontuje ul. Dolne Młyny (odcinek Dolne Młyny – Zgorzelecka, Dolne Młyny – Góralska, ul. Jeleniogórską krzyżującą się z ul. Komuny Paryskiej, skrzyżowanie Jeleniogórska – Leśna czy ul. Widok, Kubika, Zwycięstwa, Spacerowa). W II etapie projektu realizowana będzie budowa kanalizacji przy ul. Kilińskiego wraz z położeniem nowej nawierzchni przy tej ulicy.
Ale najważniejszy będzie Rynek. Ma wrócić do świetności i być wizytówką
miasta. Koszt wybrukowania
placu granitem opiewa na 522 364 zł. Tyle wyłoży miasto, a Ministerstwo Rozwoju Regionalnego dołoży jeszcze 348 242 zł, zaś Europejski Funduszu Rozwoju Regionalnego – 3 482 424 zł.
ciąg dalszy j str. IV

Inwestycje na przyszłość

Bolesławiec
– Pozwolenie na budowę 45-kilometrowego odcinka autostrady A4 Zgorzelec-Bolesławiec podpisał we wtorek, 27 marca, wojewoda dolnośląski Krzysztof Grzelczyk. Wojewoda wydał decyzję po wniesieniu poprawek i uzupełnieniu dokumentacji, ponieważ w trakcie prac nad projektem zmieniły się wytyczne dotyczące ochrony środowiska – nowe wymogi Programu Natura 2000, który objął zasięgiem Bory Dolnośląskie,
– Samo miasto od tego roku do 2010 planuje przebudwać ul. Zabobrze, jako drogę alternatywą w ciągu drogi krajowej nr 4.

Świdnica
– pl. Wolności jeden z najczęściej odwiedzanych przez kierowców zostanie wkrótce przebudowany. Przedsięwzięcie pochłonie ok. 3 mln zł i sfinansują je po połowie Urząd Miejski i Dolnośląski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Przebudowa przewiduje zmianę geometrii drogi, nową nawierzchnię i sygnalizację świetlną. Prace zostaną przeprowadzone w 2007 i 2008 r.
– obwodnica Świdnicy pozwalająca na przejazd od Pszenna (droga z Wrocławia) do Słotwiny (droga w kierunku Wałbrzycha). Inwestycję prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Do czerwca firma wyłoniona w przetargu ma przygotować decyzję lokalizacyjną. Prawdopodobnie na jesieni decyzja się uprawomocni i nie będzie przeszkód, by zlecone zostało opracowanie dokumentacji. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to ta część obwodnicy będzie gotowa do 2010 r. Inwestycja warta jest 250 mln zł.
– Ok. 3 mln zł pochłonie budowa ronda u zbiegu ulic: Wałbrzyskiej, Polna Droga i Kochanowskiego. Połowę tej kwoty wyłoży Ministerstwo Transportu, resztę zarządca drogi i samorządy.

Świdnickie władze uznały, że bez dróg rozwijać się nie można. Priorytetem stała się obwodnica, czyli korytarz dojazdowy do A4. Ważne są też drogi, które mają usprawnić ruch wewnątrz miasta.
– Ułatwienia komunikacyjne z pewnością wprowadzi przebudowa pl. Wolności, budowa ronda przy ul. Wałbrzyskiej i remonty wielu innych ulic. Poprawi to bezpieczeństwo, ale też estetykę – dodaje Ireneusz Pałac, zastępca prezydenta Świdnicy odpowiedzialny m.in. za drogi.

Ucieczka przed korkiem
Przed Świdnicą, powiatem i sąsiednimi samorządami stoi ogromne wyzwanie – realizacja korytarza komunikacyjnego do autostrady A4.
Lwią część z ok. 169 mln zł (tyle ma kosztować przebudowa drogi) miasto chce pozyskać z unijnych funduszy.
To rozwiązanie komunikacyjne jest ważne nie tylko dla mieszkańców regionu. Jeśli łącznik do A4 powstanie, to można liczyć na rozładowanie węzła bielańskiego, na którym tworzą się obecnie ogromne korki.
Ale nie tylko korki przerażają kierowców. Także wypadki. Z policyjnych statystyk wynika, że w ciągu ostatnich trzech lat w rejonie ul. Wałbrzyskiej doszło do 16 kolizji i kilku wypadków, w których byli ranni.
– Rondo uspokoi ruch, zwiększy się przepustowość dróg i bez wątpienia poprawi bezpieczeństwo – tłumaczy Maciej Gleba, kierownik Referatu Komunikacji Urzędu Miejskiego w Świdnicy.
Inwestycję będzie prowadził Dolnośląski Zarząd Dróg Wojewódzkich.
Z 3 mln zł połowę wyłoży Ministerstwo Transportu, 750 tys. zł DZDW, 550 tys. zł miasto, a 200 tys. zł powiat. Bolesławiec z budową swojego ronda miał problem. Jego budowę oprotestowały zakonnice.

Dzięki euro
Siostry ze Zgromadzenia Sióstr Adoratorek Krwi Chrystusa postawiły krzyż. W taki właśnie sposób zaprotestowały, bo nie chciały, by przez część ich ziemi przechodziła droga.
Nie chciały jej mieć zbyt blisko klasztoru. Władze Bolesławca nie miały wyjścia i duży odcinek musiały przesunąć. Inne inwestycje przeszły bez sprzeciwów. Mieszkańcy chcą remontów i pytają prezydenta Piotra Romana nawet o drobne szczegóły. Takie jak grubość nawierzchni, wartość inwestycji i termin oddania. Na przykład ul. Góralska od ronda do ul. Kościuszki. – Planowany termin realizacji zadania przewidziany jest do dnia końca lipca 2007 r. – mówi Piotr Roman. – Zakres zadania obejmuje przebudowę ul. Góralskiej na odcinku od ulicy Tadeusza Kościuszki do ulicy Stanisława Staszica (również rondo). – Europejskie fundusze otworzyły przed nami nowe możliwości na spełnienie inwestycyjnych marzeń. Wiele projektów, które zrealizowaliśmy obecnie, bez wsparcia programów UE musielibyśmy odłożyć w czasie na wiele lat – mówi otwarcie prezydent Murdzek. •

Zakupy z „dark store” coraz popularniejsze

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie