Komputer pokieruje ruchem pociągów

redakcja@gazetawroclawska.pl
fot. GW
fot. GW
Nowoczesność na kolei za 30 milionów euro. Supersterownia w Bolesławcu da superjakość Dwóch dyspozytorów siedzi w sterowni w Bolesławcu i kontroluje ruch pociągów na pięciu stacjach.

Nowoczesność na kolei za 30 milionów euro. Supersterownia w Bolesławcu da superjakość
Dwóch dyspozytorów siedzi w sterowni w Bolesławcu i kontroluje ruch pociągów na pięciu stacjach. Czuwają nad przejazdem 31 pociągów na dobę. Lokalne Centrum Sterowania kosztowało 30 milionów euro. Dzięki nowoczesnemu monitoringowi pociągi będą jeździć szybciej i niezawodnie. Zwiększy się też bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych. Dzięki Centrum można nawet podnieść zapory, gdyby jakiś kierowca miał kłopoty z przejazdem przez torowisko.

- Teraz, zamiast obsługiwać wszystko na dźwigniach ręcznych, klikamy tylko myszką - mówi dyżurny ruchu Ryszard Klimek. - To zupełnie inna jakość pracy. Komputer ustala drogę i ją potwierdza, nie ma już możliwości pomyłki ludzkiej - dodaje.
Nowe urządzenia sterują całym ruchem kolejowym między Legnicą a Węglińcem. Bolesławieccy dyżurni kierują też ruchem na stacjach w Miłkowicach, Chojnowie, Okmianach i Zebrzydowej.
- Centrum pozwala z jednego miejsca prowadzić cały ruch na tym obszarze. To najnowszy sprzęt sterowniczy w sieci PKP - chwali kierownik budowy Ryszard Zimiński z firmy Skanska. - Pozwala na szybkie ustawianie i kontrolowanie dróg przebiegu składów - dodaje.
Parametry techniczne pozwolą na jeżdżenie pociągów osobowych z prędkością 160 kilometrów na godzinę i towarowych - 120 km na godzinę. Dyżurni na monitorach obserwują ruch pociągów na poszczególnych stacjach i mogą bezzwłocznie interweniować w sytuacjach kryzysowych. Dwóch dyżurnych w Bolesławcu będzie robiło to, co dotychczas wykonywało pięciu pracowników na pięciu stacjach. PKP podkreśla jednak, że unowocześnienie systemu pracy nie wiąże się ze zwolnieniami.
Cały system sterowania ruchem kosztował PKP niemal 30 milionów euro. Nowoczesne centrum kierowania, nowe perony i przejście podziemne to jednak nie koniec inwestycji kolei w Bolesławcu. Po sześciu latach walki prezydenta miasta Piotra Romana z polskim monopolistą wyremontują one także budynek stacji.
- Do połowy kwietnia zamierzamy wyremontować elewację zewnętrzną i wewnętrzną i przebudować toalety - obiecuje Tadeusz Szulc, dyrektor oddziału gospodarowania nieruchomościami PKP. - Chcemy też, aby dworzec normalnie funkcjonował, szukamy kontrahentów, którzy uruchomią tu restaurację czy bar dla pasażerów.
A pasażerów może być coraz więcej, bo szybkie pociągi mogą pojawić się na tej stacji już w tym roku.
============04 autor_szary(1180288)============
Bernard Łętowski
============06 Autor zdjecia 5 left(1180290)============
fot. bernard łętowski
============06 PodpisZdjecia(1180298)============
Ryszard Klimek za pomocą komputerowej myszki kieruje ruchem od Węglińca
============40 RamkaTytul 14(1180292)============
Inne kolejowe inwestycje
============41 RamkaTekstPogr(1180291)============
Ponad 250 mln euro wyda PKP na modernizację dolnośląskiej części linii kolejowej Wrocław-Poznań. Remont trasy ma zakończyć się
przed Euro 2012. Pociągi mają jeździć z prędkością do 200 km na godzinę. Czas przejazdu z Wrocławia do Poznania skróci się dwukrotnie. Modernizacja tej linii obejmuje m.in. zmianę sposobu zasilania, a także wprowadzenie nowoczesnego systemu sterowania ruchem podobnego do tego uruchomionego w Bolesławcu.

Kto zapłaci za budowę fabryki Izery w Jaworznie?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie